6. Avaluació- Correcció 1
6. AVALUACIÓ (CRITERIS, MITJANS I INSTRUMENTS) I QUALIFICACIÓ
Per tal de fer de l’avaluació una pràctica que millore el procés d’ensenyança-aprenentatge no hem de reduir el seu us simplement a qualificar, ja que estaríem superficialitzant l’aprenentatge i reduint l’Educació Física a entrenament de la condició física i determinades habilitats motrius. Per aquest motiu, en aquest apartat anem a relacionar els objectius UD i CCCC nombrats anteriorment, amb els criteris d’avaluació (prenent com a referència el Decret (DOGV) 108/2014 el bloc 1 “Coneixement corporal i autonomia”) i amb els diferents aparts per saber com avaluar.
En primer lloc, respecte a “quan avaluem” hem decidit fer-ho de forma continua per obtindre informació que ens permeta ajudar a l’alumne a millorar, i a nosaltres per enriquir el nostre treball, i final, ja que realitzarem un examen pràctic que ens ajude a saber què han aprés. En segon lloc, respecte a “qui avalua” hem cregut convenient fer-ho de forma heterogènia per avaluar l’examen pràctic i les anotacions del diari del professor, i de forma homogènia, es a dir, fer ús d’autoavaluacions i avaluacions entre iguals. En tercer lloc, per centrar-nos en “com avaluar” hem de tenir en compte els següents apartats:
- Els mitjans que hem decidit utilitzar per avaluar als alumnes es poden classificar en tres tipus:
- Escrits: serà el quadern de cada alumne on mostren allò que han aprés, per a que servisca de comunicació entre l’alumne i el professor. Per exemple: les parts del cos que han aprés, quin control tenen sobre elles, com i quines capacitats afectives han treballat...
- Orals: preguntes a classe per comprovar ràpidament allò que han aprés i discussió oral, on els alumnes expressen per grups com s’han sentit fent l’activitat.
- Pràctics: examen pràctic per comprovar si han participat adequadament al llarg de la unitat didàctica; pràctica supervisada ja que els alumnes van realitzant les activitats baix la supervisió del professor per que tots es dediquen a l’activitat proposada, i no a altres coses; i el role-playing ja que en algunes activitats han de posar-se en el paper d’un altra situació per treballar les capacitats afectives.
- D’altra banda, les tècniques per avaluar seran:
- Autoavaluació: quan cada alumne s’avalua per mitjà d’ una reflexió del seu propi treball, per exemple, a través de les fitxes de seguiment individual.
- Avaluació entre iguals: es realitzarà quan es facen activitats en grup i tots els membres d’un grup avaluen el procés dels seus companys.
- Heteroavaluació: s’utilitzarà per avaluar l’examen pràctic, el quadern de l’alumne, les preguntes a classe i els comportaments observats en la pràctica supervisada, els quals seran anotats en el diari del professor.
- Per últim, en quant als instruments utilitzarem els següents:
- Diari del professor: per recollir informació del procés ensenyança-aprenentatge dia a dia. Per exemple: els resultats de les preguntes orals a classe o anotacions dels comportaments que s’observen en la pràctica supervisada.
- Fitxes d’autoavaluació: fitxes on apareguen diverses qüestions per que els alumnes reflexionen sobre el seu treball i responguen el que creguen més correcte.
- Fitxes d’avaluació entre iguals: fitxes on apareguen qüestions per que els alumnes reflexionen sobre el treball grupal.
- Fitxa de seguiment individual: una fulla on es mostre el progrés individual respecte a l’autoexigència i el control del treball proposat a classe.
- Fitxa d’examen: on hi apareguen determinades activitats a realitzar i a continuació, determinar quina qualificació requereix depenent del nivell d’execució.
A continuació, relacionarem aquestos apartats amb els objectius de la nostra UD:
Tabla 2. Relació dels objectius i criteris d’avaluació amb la manera de com avaluar-los.
Objectiu UD
CC CC
|
CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
MITJÀ
|
TÈCNIQUES
|
INSTRUMENTS
|
Objectiu: 1
CCCC: 2), 4), 5)
|
“BL1.2. Realitzar desplaçaments, combinant el bot, la cursa i els girs, a partir de la percepció d’una combinació d’estímuls, tàctils, visuals o auditius, produïts pel mestre o un company/a, identificant parts del cos i articulacions que intervenen.”
|
- Escrit: quadern de l’alumne
- Oral: preguntes a classe
-Pràctics: examen pràctic
|
Heteroava-luació.
|
-Diari del professor
-Fitxa d’examen
|
Objectiu: 2
CCCC: 4), 5)
|
“BL1.2. Realitzar desplaçaments, combinant el bot, la cursa i els girs, a partir de la percepció d’una combinació d’estímuls, tàctils, visuals o auditius, produïts pel mestre o un company/a, identificant parts del cos i articulacions que intervenen.”
|
- Escrit: quadern de l’alumne.
- Oral: discussió grupal.
- Pràctic: pràctica supervisada.
|
Autoavalu-ació.
|
Fitxa de seguiment individual.
|
Objectiu: 3
CCCC: 1), 3), 6)
|
“ BL1.3. Realitzar accions motrius diferenciant sensacions, emocions i sentiments, reconeixent-los en un mateix i en els altres.”
|
- Oral: discussió grupal.
|
Avaluació entre iguals.
|
Fitxes d’avaluació entre iguals.
|
Objectiu: 4
CCCC: 1), 3), 5), 6)
|
“ BL1.3. Realitzar accions motrius amb equilibris estàtics i dinàmics, ajustant el to i la postura corporal als mateixos, diferenciant sensacions, emocions i sentiments, reconeixent-los en un mateix i en els altres.”
|
- Escrit: quadern de l’alumne
- Oral: discussió grupal.
-Pràctic: role-playing i pràctica supervisada.
|
Avaluació entre iguals, autoavaluació i heteroavaluació.
|
- Diari del professor
-Fitxa d’autoavaluació i entre iguals.
|
Comentarios
Publicar un comentario