6. Avaluació- Correcció 1

6. AVALUACIÓ (CRITERIS, MITJANS I INSTRUMENTS) I QUALIFICACIÓ
Per tal de fer de l’avaluació una pràctica que millore el procés d’ensenyança-aprenentatge no hem de reduir el seu us simplement a qualificar, ja que estaríem superficialitzant l’aprenentatge i reduint l’Educació Física a entrenament de la condició física i determinades habilitats motrius. Per aquest motiu, en aquest apartat anem a relacionar els objectius UD i CCCC nombrats anteriorment, amb els criteris d’avaluació (prenent com a referència el Decret (DOGV) 108/2014 el bloc 1 “Coneixement corporal i autonomia”) i amb els diferents aparts per saber com avaluar.
En primer lloc, respecte a “quan avaluem” hem decidit fer-ho de forma continua per obtindre informació que ens permeta ajudar a l’alumne a millorar, i a nosaltres per enriquir el nostre treball, i final, ja que realitzarem un examen pràctic que ens ajude a saber què han aprés. En segon lloc, respecte a “qui avalua” hem cregut convenient fer-ho de forma heterogènia per avaluar l’examen pràctic i les anotacions del diari del professor, i de forma homogènia, es a dir, fer ús d’autoavaluacions i avaluacions entre iguals. En tercer lloc, per centrar-nos en “com avaluar” hem de tenir en compte els següents apartats:
  • Els mitjans que hem decidit utilitzar per avaluar als alumnes es poden classificar en tres tipus:
  1. Escrits: serà el quadern de cada alumne on mostren allò que han aprés, per a que servisca de comunicació entre l’alumne i el professor. Per exemple: les parts del cos que han aprés, quin control tenen sobre elles, com i quines capacitats afectives han treballat...
  2. Orals: preguntes a classe per comprovar ràpidament allò que han aprés i discussió oral, on els alumnes expressen per grups com s’han sentit fent l’activitat.
  3. Pràctics: examen pràctic per comprovar si han participat adequadament al llarg de la unitat didàctica; pràctica supervisada ja que els alumnes van realitzant les activitats baix la supervisió del professor per que tots es dediquen a l’activitat proposada, i no a altres coses; i el role-playing ja que en algunes activitats han de posar-se en el paper d’un altra situació per treballar les capacitats afectives.

  • D’altra banda, les tècniques per avaluar seran:
  1. Autoavaluació: quan cada alumne s’avalua per mitjà d’ una reflexió del seu propi treball, per exemple, a través de les fitxes de seguiment individual.
  2. Avaluació entre iguals: es realitzarà quan es facen activitats en grup i tots els membres d’un grup avaluen el procés dels seus companys.
  3. Heteroavaluació: s’utilitzarà per avaluar l’examen pràctic, el quadern de l’alumne, les preguntes a classe i els comportaments observats en la pràctica supervisada, els quals seran anotats en el diari del professor.

  • Per últim, en quant als instruments utilitzarem els següents:
  1. Diari del professor: per recollir informació del procés ensenyança-aprenentatge dia a dia. Per exemple: els resultats de les preguntes orals a classe o anotacions dels comportaments que s’observen en la pràctica supervisada.
  2. Fitxes d’autoavaluació: fitxes on apareguen diverses qüestions per que els alumnes reflexionen sobre el seu treball i responguen el que creguen més correcte.
  3. Fitxes d’avaluació entre iguals: fitxes on apareguen qüestions per que els alumnes reflexionen sobre el treball grupal.
  4. Fitxa de seguiment individual: una fulla on es mostre el progrés individual respecte a l’autoexigència i el control del treball proposat a classe.
  5. Fitxa d’examen: on hi apareguen determinades activitats a realitzar i a continuació, determinar quina qualificació requereix depenent del nivell d’execució.

A continuació, relacionarem aquestos apartats amb els objectius de la nostra UD:
Tabla 2. Relació dels objectius i criteris d’avaluació amb la manera de com avaluar-los.
Objectiu UD
CC CC
CRITERIS D’AVALUACIÓ
MITJÀ
TÈCNIQUES
INSTRUMENTS
Objectiu: 1

CCCC: 2), 4), 5)
“BL1.2. Realitzar desplaçaments, combinant el bot, la cursa i els girs, a partir de la percepció d’una combinació d’estímuls, tàctils, visuals o auditius, produïts pel mestre o un company/a, identificant parts del cos i articulacions que intervenen.”
- Escrit: quadern de l’alumne
- Oral: preguntes a classe
-Pràctics: examen pràctic
Heteroava-luació.
-Diari del professor
-Fitxa d’examen
Objectiu: 2

CCCC: 4), 5)
“BL1.2. Realitzar desplaçaments, combinant el bot, la cursa i els girs, a partir de la percepció d’una combinació d’estímuls, tàctils, visuals o auditius, produïts pel mestre o un company/a, identificant parts del cos i articulacions que intervenen.”
- Escrit: quadern de l’alumne.
- Oral: discussió grupal.
- Pràctic: pràctica supervisada.
Autoavalu-ació.
Fitxa de seguiment individual.
Objectiu: 3

CCCC: 1), 3), 6)
“ BL1.3. Realitzar accions motrius diferenciant sensacions, emocions i sentiments, reconeixent-los en un mateix i en els altres.”
- Oral: discussió grupal.
Avaluació entre iguals.
Fitxes d’avaluació entre iguals.
Objectiu: 4

CCCC: 1), 3), 5), 6)
“ BL1.3. Realitzar accions motrius amb equilibris estàtics i dinàmics, ajustant el to i la postura corporal als mateixos, diferenciant sensacions, emocions i sentiments, reconeixent-los en un mateix i en els altres.”
- Escrit: quadern de l’alumne
- Oral: discussió grupal.
-Pràctic: role-playing i pràctica supervisada.
Avaluació entre iguals, autoavaluació i heteroavaluació.
- Diari del professor
-Fitxa d’autoavaluació i entre iguals.

Comentarios

Entradas populares de este blog

4. Aspectes organitzatius- Correcció 3

ANÀLISI I CONTEXT

5. Metodologia- Correcció 3