6. Avaluació

6. AVALUACIÓ (CRITERIS, MITJANS I INSTRUMENTS) I QUALIFICACIÓ
Per tal de fer de l’avaluació una pràctica que millore el procés d’ensenyança-aprenentatge no hem de reduir el seu us simplement a qualificar, ja que estaríem superficialitzant l’aprenentatge i reduint l’Educació Física a entrenament de la condició física i determinades habilitats motrius.
En primer lloc, respecte a “quan avaluem” hem decidit fer-ho de forma continua per obtindre informació que ens permeta ajudar a l’alumne a millorar, i a nosaltres per enriquir el nostre treball. En segon lloc, respecte a “qui avalua” hem cregut convenient fer-ho de forma compartida, es a dir, fer ús d’autoavaluacions, de coevaluacions i d’avaluacions i qualificacions dialogades. En tercer lloc, per centrar-nos en “com avaluar?” hem de tenir en compte els següents apartats:
  • Els mitjans que hem decidit utilitzar per avaluar als alumnes es poden classificar en tres tipus:
  1. Escrits: serà el quadern de cada alumne on mostren allò que han aprés, per a que servisca de comunicació entre l’alumne i el professor, i un informe que explique en les activitats col·lectives el que han fet, com s’han sentit,  anècdotes, etc., es a dir, un informe que descriga la situació de l’activitat.
  2. Orals: preguntes a classe per comprovar ràpidament allò que han aprés i discussió oral, on els alumnes expressen per grups com s’han sentint fent l’activitat.
  3. Pràctics: examen pràctic per comprovar si han participat adequadament al llarg de la unitat didàctica; pràctica supervisada ja que els alumnes van realitzant les activitats baix la supervisió del professor per que tots es dediquen a l’activitat proposada, i no a altres coses; i el role-playing ja que en algunes activitats han de posar-se en el paper d’un altra situació per treballar les capacitats afectives.


  • D’altra banda, les tècniques per avaluar seran:
  1. Autoavaluació: quan cada alumne s’avalua per mitjà d’ una reflexió del seu propi treball.
  2. Avaluació entre iguals: es realitzarà quan es facen activitats en grup i tots els membres d’un grup avaluen el procés dels seus companys.
  3. Avaluació compartida: quan es té en compte tant la valoració dels alumnes com la del professor.


  • Per últim en quant als instruments utilitzarem els següents:
  1. Diari d’avaluació: per recollir informació del procés ensenyança-aprenentatge dia a dia.
  2. Fitxes d’autoavaluació: fitxes on apareguen diverses qüestions per que els alumnes reflexionen sobre el seu treball i responguen el que creguen més correcte.
  3. Fitxes d’avaluació entre iguals: fitxes on apareguen qüestions per que els alumnes reflexionen sobre el treball grupal.
  4. Fitxa de seguiment individual: una fulla on es mostre el progrés individual respecte a l’autoexigència i el control del treball proposat a classe.

A continuació, relacionarem aquestos apartats amb els objectius de la nostra UD:
Tabla 2. Relació dels objectius i criteris d’avaluació amb la manera de com avaluar-los.
Objectiu UD
CC CC
CRITERIS D’AVALUACIÓ
MITJÀ
TÈCNIQUES
INSTRUMENTS
1.
2), 4), 5)
“BL1.2. Realitzar desplaçaments, combinant el bot, la cursa i els girs, a partir de la percepció d’una combinació d’estímuls, tàctils, visuals o auditius, produïts pel mestre o un company/a, identificant parts del cos i articulacions que intervenen.”
- Escrit: quadern de l’alumne
- Oral: preguntes a classe
- Pràctics: examen pràctic
Avaluació compartida
- Diari del profesor
- Fitxes d’avaluació entre iguals
2.
4), 5)
“BL1.2. Realitzar desplaçaments, combinant el bot, la cursa i els girs, a partir de la percepció d’una combinació d’estímuls, tàctils, visuals o auditius, produïts pel mestre o un company/a, identificant parts del cos i articulacions que intervenen.”
- Escrit: quadern de l’alumne
- Oral: discussió grupal
- Pràctic: pràctica supervisada
Autoavaluació
Fitxa de seguiment individual
3.
1), 3), 6)
“ BL1.3. Realitzar accions motrius diferenciant sensacions, emocions i sentiments, reconeixent-los en un mateix i en els altres.”
- Escrits: informe
- Oral: discussió grupal
- Pràctic: pràctica supervisada
Avaluació entre iguals
Fitxes d’avaluació entre iguals
4.
1), 3), 5), 6)
“ BL1.3. Realitzar accions motrius amb equilibris estàtics i dinàmics, ajustant el to i la postura corporal als mateixos, diferenciant sensacions, emocions i sentiments, reconeixent-los en un mateix i en els altres.”
- Escrit: informe
- Oral: discussió grupal
- Pràctic: role-playing i pràctica supervisada
Avaluació compartida
- Diari del professor
-  Fitxa d’autoavaluació i entre iguals

Comentarios

  1. Hola,

    Habéis hecho una buena introducción a la cual solo haré un par de apreciaciones:
    1. El término coevaluación está en desuso dado que se confunde con el término inglés “co-assessment” (evaluación compartida). Es preferible que empleéis evaluación entre iguales o por pares.
    2. Estaría genial que indicarais el decreto en el que os habéis basado para redactar los criterios de evaluación.
    Ahora paso a comentaros algunas cosas de la tabla.
    Sobre la columna 1. En ella hacéis referencia a objetivos y competencias, está bien, pero resulta un poco ambigua. Es preferible que indiquéis en cada caso si se trata de objetivos o competencias. Por ejemplo:
    Objectius: 1
    CCCC: 2, 4 i 5

    Respecto a los elementos de la primera fila. Si vais a hacer exámenes prácticos indicad que además de evaluación continua proponéis evaluación final. Por otro lado, no queda claro cómo se evaluará el examen práctico ¿a través del diario del profesor? ¿de la ficha de evaluación entre iguales? Yo propondría uno específico para él ¿no?

    Respecto a los elementos de las filas 3 y 4. Proponéis que el alumnado redacte una serie de reflexiones en su cuaderno, pero no sé si es muy coherente con el tipo de objetivos que planteáis ¿Qué tipo de contenidos se supone de debe escribir el alumnado?

    Respecto a la participación del alumnado en el proceso de evaluación. Está muy bien que el alumnado se implique, pero tened en cuenta que normalmente no está acostumbrado a realizar este tipo de actividades (y menos en EF). VosotrXs le estáis pidiendo que se encargue de un montón de tareas (autoevaluación, evaluar a otrXs compas de clase, reunirse con lXs profes para realizar evaluación compartida…). Valorad la posibilidad de aligerar sus tareas, es preferble que haga poco pero tomando conciencia de lo que está haciendo que pedirle mucho y que lo haga a la babalá. Tened en cuenta que además de todo eso le estáis pidiendo que lleve al día su cuaderno de clase.

    Un saludo,
    Rodrigo

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

4. Aspectes organitzatius- Correcció 3

ANÀLISI I CONTEXT

5. Metodologia- Correcció 3